WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM
DORADZTWA ZAWODOWEGO
w Zespole Szkolno –Przedszkolnym
im. Jana Pawła II
w Rząśni
rok szkolny 2025/2026
Spis treści:
- Podstawy prawne
- Wprowadzenie
- Podstawowa terminologia
- Cele WSDZ
- Obszary działania i ich adresaci
- Metody i formy oddziaływań
- Osoby odpowiedzialne
- Plan realizacji
- Ewaluacja
I.Podstawa prawna:
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (dz. u. poz. 325) ogłoszono dnia 20 lutego 2019 r. obowiązuje od dnia 1 września 2019 r.;
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno –pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych;
Obwieszczenie Ministra Edukacji I Nauki z dnia 25 lipca 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno –pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach, placówkach.
II. Wprowadzenie:
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego to ogół działań podejmowanych przez szkołę, mających na celu przygotowanie dzieci i młodzieży do planowania kariery edukacyjno – zawodowej poprzez włączenie rodziców oraz innych osób, grup i instytucji. System ten określa rolę i zadania osób odpowiedzialnych w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy.
Przygotowuje ucznia do kreatywnego i mobilnego funkcjonowania zgodnie ze zmieniającymi się strukturalnymi zmianami na rynku pracy oraz do preorientacji zawodowej i zatrudnienia. WSDZ jest kontynuacją zapisów Planu wychowawczo – profilaktycznego i jest spójny ze Statutem Szkoły.
Adresatami wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego są: uczniowie, rodzice, nauczyciele.
Uczeń dobrze przygotowany do podjęcia trafnej decyzji edukacyjnej i zawodowej to taki, który wie, jakie ma zainteresowania i predyspozycje, potrafi dokonać samooceny, zna swoją wartość, ma plany na przyszłość. Rozwija umiejętność świadomego zarządzania swoją karierą edukacyjno-zawodową.
Opracowany WSDZ ma na celu usprawnienie pracy szkoły dotyczącej szeroko pojętych działań związanych z doradztwem zawodowym, skonsolidowanie działań szkoły w tym zakresie i udoskonalenie przepływu informacji na ten temat.
III. Podstawowa terminologia:
Działania związane z doradztwem zawodowym – ogół zaplanowanych i systematycznych działań podejmowanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę, których celem jest przygotowanie i wspieranie uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych. Działania te obejmują m.in. zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, działania skierowane do rodziców i nauczycieli, współpracę z otoczeniem społeczno – gospodarczym.
Preorientacja zawodowa – ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych na zbliżanie dzieci w wieku przedszkolnym do środowiska pracy.
Orientacja zawodowa – ogół działań o charakterze dydaktyczno-wychowawczym ukierunkowanych na kształtowanie u uczniów klas I –VI szkoły podstawowej pozytywnych i proaktywnych postaw wobec pracy i edukacji poprzez poznawanie i rozwijanie własnych zasobów oraz nabywanie wiedzy na temat zawodów i rynku pracy.
Doradztwo zawodowe – uporządkowane i zaplanowane działania mające na celu wspieranie uczniów klas VII –VIII szkoły podstawowej w procesie świadomego i samodzielnego podejmowania decyzji edukacyjnych, a także zawodowych. Uczeń – dziecko (na etapie wychowania przedszkolnego), uczeń (na etapie szkoły podstawowej).
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) – celowe, uporządkowane i wzajemnie powiązane działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez daną szkołę lub placówkę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System powinien określać: role i zadania doradcy w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, formy i metody pracy”
IV. Cele WSDZ:
- Celem preorientacji zawodowej jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich prozawodowych marzeń.
- Celem preorientacji zawodowej w klasach I –III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.
- Celem orientacji zawodowej w klasach IV –VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.
- Celem doradztwa zawodowego w klasach VII –VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji1
Absolwent Zespołu Szkolno –Przedszkolnego im. Jana Pawła II w Rząśni dokonuje trafnych decyzji edukacyjnych, podejmuje naukę w szkołach ponadpodstawowych zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, zdolnościami.
1. Przygotowanie młodzieży do podjęcia trafnych decyzji o dalszym kształceniu i aktywności zawodowej,
2. Określenie predyspozycji i zainteresowań ucznia,
3. Przygotowanie ucznia do samodzielności w różnych sytuacjach życiowych,
4. Rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości,
5. Kształtowanie gotowości do wejścia na rynek pracy,
6. Rozwijanie umiejętności uczenia się przez całe życie,
7. Poszerzanie własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych,
8. Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu przez nie decyzji edukacyjnych i zawodowych,
9. Wzrost świadomości u uczniów dotyczący odpowiedzialności za własną przyszłość zawodową.
- Obszary działania i ich adresaci:
Działania związane z doradztwem zawodowym w szkole podstawowej są kierowane do trzech grup adresatów:
• uczniów,
• rodziców,
• nauczycieli.
- Działania kierowane do uczniów:
• udzielanie porad i konsultacji indywidualnych –jeśli uczeń, rodzic zgłosi taką potrzebę;
• prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów; świat zawodów i rynek pracy; rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie; planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- -zawodowych;
• pomaganie uczniom w przygotowywaniu teczek „portfolio”;
• aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów np. poprzez udział w konkursach, przygotowywanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych;
• określanie potencjału edukacyjno-zawodowego;
• umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych;
• organizowanie spotkań z przedstawicielami zawodów;
• organizowanie wycieczek zawodoznawczych;
• umożliwianie uczniom udziału w tzw. lekcjach zawodoznawczych organizowanych przez szkoły ponadpodstawowe zawodowe;
• udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych e-zasobów) ułatwiających samopoznanie, podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych; • prowadzenie projektów edukacyjnych tematycznie powiązanych z orientacją zawodową oraz doradztwem zawodowym.
- Działania kierowane do nauczycieli, wychowawców, specjalistów:
• umożliwienie udziału w szkoleniach i kursach z zakresu doradztwa zawodowego;
• organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy;
• udostępnianie zasobów z obszaru doradztwa zawodowego;
• wspieranie w realizacji zadań doradztwa zawodowego
- Działania kierowanych do rodziców:
• organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole;
• inicjowanie kontaktów z przedstawicielami poszczególnych szkół ponadpodstawowych ;
• prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniów;
• udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych e-dziennik
Orientacja zawodowa i doradztwo zawodowe dla uczniów są realizowane:
– podczas grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym prowadzonych przez doradcę zawodowego , które wynikają z ramowych planów nauczania;
– wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami, prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i wychowawców – m.in. na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, zajęciach z wychowawcą i innych zajęciach, a także w formie indywidualnych porad i konsultacji prowadzonych przez doradcę zawodowego (lub innych specjalistów, wychowawców, nauczycieli) ;
- a. Metody i formy oddziaływań:
1. Realizowanie tematyki z zakresu doradztwa zawodowego podczas lekcji wychowawczych, doradztwa zawodowego i innych prowadzonych z uczniami.
2. Diagnoza i analiza potrzeb na podstawie obserwacji, wywiadów.
3. Ankiety, kwestionariusze, testy – wykorzystanie podczas zajęć klasowych.
4. Zajęcia grupowe umożliwiające poznanie różnych zawodów i związanych z nimi wymagań, filmy zawodoznawcze.
5. Wycieczki zawodoznawcze do zakładów pracy.
6. Spotkania z przedstawicielami lokalnych firm i zakładów pracy na terenie szkoły, a także w ich miejscu pracy.
8. Koła zainteresowań. Angażowanie uczniów do umiejętnego spędzania czasu (zajęcia sportowe, kulturowe, językowe, rozwijające umiejętności zawodowe).
9. Informowanie rodziców o dalszej ścieżce edukacyjno – zawodowej.
10. Warsztaty grupowe – pozwalające na odkrywanie swoich zainteresowań, umiejętności i predyspozycji zawodowych, ukazujące potrzebę planowania własnej przyszłości zawodowej.
11. Prezentacje multimedialne
12. Organizowanie spotkań z osobami wykonującymi różne zawody powiązane z wybranym kierunkiem kształcenia.
13.Opracowanie i wykorzystanie scenariuszy lekcji wychowawczych związanych z doradztwem zawodowym.
14. Indywidualne konsultacje i porady związane z dalszą edukacją (również dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).
15. Zajęcia grupowe – nakierowane na rozwój umiejętności społecznych i interpersonalnych: komunikacji , współpracy, przezwyciężania stresu.
16. Tablica z informacjami na temat rekrutacji do szkół ponadpodstawowych ich oferty edukacyjnej.
b. Metody pracy doradczej:
1 Metody aktywizujące (burza mózgów, dyskusja, giełda pomysłów, mapy myślowe) – wspólne pracowanie nad rozwiązaniem problemu.
2. Drama – krótkie scenki i inscenizacje, odgrywanie ról; metody plastyczne – komiksy, plakaty
3. Metody audiowizualne – wykorzystanie Internetu jako narzędzi zdobywania informacji, programy i prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne.
4) Gry i zabawy rozwijające myślenie strategiczne.
5) Trening komunikacji i zachowań społecznych, mini-wykłady, pogadanki, debaty.
VII. Osoby odpowiedzialne:
W szkole podstawowej w realizację działań związanych z doradztwem zawodowym zaangażowani są wszyscy członkowie Rady Pedagogicznej: dyrektor, nauczyciele wychowawcy, nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej), nauczyciel-bibliotekarz, specjaliści (m.in. pedagog, doradca zawodowy).
Dyrektor:
• odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
• współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ;
• wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;
• zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
• organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego poprzez planowanie i przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze.
Doradca zawodowy: • określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
• pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
• prowadzi zajęcia z doradztwa zawodowego
• wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
• współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym;
Pedagog/psycholog
– włącza treści z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego w prowadzonych przez siebie zajęc dla uczniów;
– współpracuje z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów dla uczniów klas I –VIII
– włącza się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty)
Wychowawcy:
• określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
• włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
• realizują tematy związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych;
• współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;
• współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):
• określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
• eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
• współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
• współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Nauczyciel-bibliotekarz: • współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
• włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu doradztwa zawodowego.
VIII: Plan realizacji:
| Oddział przedszkolny Poznanie siebie. Poznanie zawodów. | ||||
| Zagadnienia | Cele | Metody pracy | Osoby odpowiedzialne | Termin |
| 1.Urządzamy kąciki zainteresowań. | Podawanie przykładów różnych zainteresowań, planowanie na miarę możliwości, własnych działań (lub działań grupy) poprzez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu. Dziecko: • samodzielnie aranżuje przestrzeń wokół siebie; • mówi o swoich decyzjach; • klasyfikuje przedmioty według przeznaczenia • rozpoznaje przedmioty, porządkuje je, rozumie, do czego służą; • podejmuje prace porządkowe. | praca w grupach; praca indywidualna | wychowawca grupy | |
| 2.Zobacz jak wygląda świat | Odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie, podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w najbliższym otoczeniu i tych, które wzbudziły zainteresowanie oraz identyfikowanie i opisywanie czynności zawodowych wykonywanych przez te osoby. Dziecko: • nazywa zawody; • wymienia czynności charakterystyczne dla danego zawodu; • wskazuje znaczenie pracy w konkretnych zawodach; | . metoda sytuacyjna; • rozmowa kierowana; • odgrywanie ról. | wychowawca grupy | cały rok |
| 3.Spotkanie z przedstawicielem zawodu. | Dziecko: . poznaje cechy określonego zawodu . zakres obowiązków przedstawiciela zawodu. | Pogadanka | Wychowawca grupy | cały rok |
| KLASA I SP | ||||
| Zagadnienia | Cele | Metody pracy | Osoby odpowiedzialne | Termin |
| 1.Lubię to! Każdy ma swoje zainteresowania. 2.Kto buduje dom? 3.Spotkanie z przedstawicielem zawodu. | CEL OGÓLNY: Opisywanie własnych zainteresowań i określanie, w jaki sposób można je rozwijać, oraz poda wanie przykładów różnorodnych zainteresowań ludzi. CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wskazuje atrybut swoich zainteresowań; • podaje zróżnicowane przykłady zainteresowań ludzi; • opisuje czynności służące rozwojowi własnych zainteresowań; • identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy1; • tworzy katalog zainteresowań; • przygotowuje ilustrację własnych zainteresowań; CEL OGÓLNY: Odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie; podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych za wodach. CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wymienia podstawowe etapy budowania domu; • wskazuje i opisuje czynności wykonywane w ramach zawodów budowlanych: architekt; robotnik budowlany, murarz-tynkarz, dekarz, cieśla, inżynier budownictwa; • wymienia co najmniej cztery zawody branży budowlanej i opisuje zadania, jakie przy budowie domu wyko nują przedstawiciele tych zawodów; • projektuje dom i wykonuje go z wybranych materiałów (np. klocki, pudełka); • rozwiązuje zagadki dotyczące zawodów budowlanych. Uczniowie zapoznają się z różnorodnością zawodów, dowiadują się o wymaganiach na rynku pracy i sposobach zdobywania poszczególnych zawodów. | zabawa grupowa; • rozmowa; • indywidualne wypowiedzi z elementami prezentacji dyskusja w oparciu o materiał audiowizualny; • kalambury; • ekspresja plastyczna. Pogadanka, dyskusja. | wychowawca klasy Wychowawca klasy Wychowawca klasy | cały rok Cały rok Cały rok |
| KLASA II SP | ||||
| Zagadnienia | Cele | Metody pracy | Osoby odpowiedzialne | Termin |
| 1.Zawód moich rodziców. | CEL OGÓLNY: Podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu, opi sywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach oraz odgrywanie różnych ról zawodowych w za bawie. CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • naśladuje czynności wykonywane przez osoby wykonujące dane zawody i odgaduje nazwę zawodu; • opowiada o pracy i o obowiązkach rodziców; • zapamiętuje pisownię nazw zawodów z „rz”; • wyobraża sobie swoje wymarzone miejsce pracy. | opowiadanie; • rozmowa kierowana; • zabawa naśladowcza | wychowawca klasy | |
| 2. Halo! Usterka! Szukam pomocy. | CEL OGÓLNY: Podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach, omawianie znaczenia zaangażowania róż nych zawodów w kształt bliskiego otoczenia. CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • odgrywa różne role zawodowe w zabawie; • podaje nazwy kilku zawodów pomocnych w sytuacjach awaryjnych (typu: usterka w domu); • omawia znaczenie wybranych zawodów w codziennym życiu ludzi; • podejmuje próbę własnej identyfikacji z wybranym zawodem; | mapa myśli; • odgrywanie ról; • rozmowa kierowana; • ćwiczenia integrujące; • klasyfikacja i weryfikacja informacji; • praca w grupach | wychowawca klasy | cały rok |
| 3.Spotkanie z przedstawicielem zawodu. | –poznaje cechy określonego zawodu .-zakres obowiązków przedstawiciela zawodu. | Pogadanka | Wychowawca klasy | cały rok |
| KLASA III SP | ||||
| Zagadnienia | Cele | Metody pracy | Osoby odpowiedzialne | Termin |
| 1.Moja mama wszystko potrafi. 2. Po co się uczę? 3.Spotkanie z przedstawicielem zawodu | Cele ogólne: opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach. CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wskazuje czynności zawodów mamy; • opisuje właściwy zawód swojej mamy; • przyporządkowuje czynności do zawodu; • opisuje miejsce wykonywania zawodu mamy, • wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, CEL OGÓLNY: Uzasadnianie potrzeby uczenia się i zdobywania nowych umiejętności. CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • opisuje, czym jest potrzeba uczenia się na podstawie tekstu przeczytanego przez nauczyciela; • określa rolę uczenia się w osiąganiu wyznaczonego celu; • koduje informacje za pomocą piktogramów; • uczestniczy w rozmowie na tematy inspirowane literaturą; • podaje konsekwencje wyobrażonego stanu rzeczy; • współpracuje w grupie. Poznaje zawód poznaje cechy określonego zawodu, zakres obowiązków przedstawiciela zawodu. | rozmowa kierowana; • ekspresja plastyczna burza mózgów; • mapa myśli; • zabawa ruchowa. Pogadanka, dialog | wychowawca klasy | cały rok |
| KLASA IV SP | ||||
| Zagadnienia | Cele | Metody pracy | Osoby odpowiedzialne | Termin |
| Ja, znaczy kto? | CEL OGÓLNY: Określanie własnych zainteresowań, zdolności i uzdolnień oraz kompetencji CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wskazuje swoje zainteresowania jako mocne strony; • opisuje znaczenie zainteresowań w procesie wyboru zawodu; • podaje przykłady zawodów, w których przydatne są określone zainteresowania; • podejmuje próbę zaplanowania rozwoju własnych zainteresowań | . kalambury; • opis przypadku; • rozmowa kierowana; •indywidualne wypowiedzi z elementami prezentacji. praca w grupie • dyskusja; • zajęcia praktyczne | wychowawca klasy, | cały rok |
| Moce jest ze mną –ja też jestem Supermanem 3.Spotkanie z przedstawicielem zawodu. | CEL OGÓLNY: Wskazywanie swoich mocnych stron oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia. CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia; • podaje przykłady zawodów, w których przydatne są określone mocne strony; • podejmuje próbę zaplanowania rozwoju swoich mocnych stron. Poznaje zawód poznaje cechy określonego zawodu, zakres obowiązków przedstawiciela zawodu. | -autorefleksja; -praca w grupach; -wizualizacja; -rozmowa Kierowana Pogadanka, dialog | Wychowawca klasy | |
| KLASA V SP | ||||
| Zagadnienia | Cele | Metody pracy | Osoby odpowiedzialne | Termin |
| 1.Kucharz, kelner dwa bratanki, czyli o podobieństwie zawodów. 2.Przedmioty, które lubię – jako drogowskazy zawodowe 3.Spotkanie z przedstawicielem zawodu. | CEL OGÓLNY: Wymienianie różnych grup zawodów, podawanie przykładów zawodów dla tych grup, opisywanie różnych dróg dojścia do nich oraz podstawowej specyfiki pracy w zawodach CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wymienia wybrane grupy zawodów; • podaje kilka przykładowych zawodów wchodzących w skład wskazanych grup; • wskazuje możliwości rozwoju w wybranych zawodach; • podaje źródła informacji o zawodach .CEL OGÓLNY: Wskazywanie przedmiotów szkolnych, których uczeń lubi się uczyć CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • określa wartość wiedzy z przedmiotów, które lubi; • opisuje związek między wiedzą a światem zawodów; • wymienia korzyści wynikające z rozwijania własnej wiedzy Poznaje zawód poznaje cechy określonego zawodu, zakres obowiązków przedstawiciela zawodu. | zabawa dydaktyczna; • rozmowa kierowana; • dyskusja grupowa; • praca w parach; autorefleksja; • praca w grupach; • dyskusja Pogadanka, dialog | wychowawca klasy, | cały rok |
| KLASA VI SP | ||||
| Zagadnienia | Cele | Metody pracy | Osoby odpowiedzialne | Termin |
| 1. Wybieram ten zawód, bo… 2.Jak oszczędzić pierwszy milion? 3. Spotkanie z przedstawicielem zawodu. | CEL OGÓLNY: Podawanie czynników wpływających na wybory zawodowe CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wymienia czynniki, wpływające na wybór zawodu; • określa związek pomiędzy zawodem a czynnikami wpływającymi na jego wybór; • charakteryzuje wybrane zawody; • wymienia interesujący go zawód. CEL OGÓLNY: Wyjaśnianie roli pieniądza we współczesnym świecie i jego związku z pracą CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wyjaśnia skąd ludzie mają pieniądze; • opisuje różne sposoby pozyskiwania pieniędzy; • wymienia różne pojęcia związane z pieniędzmi; • wskazuje różnicę pomiędzy potrzebą a zachcianką; • określa swój własny cel związany z oszczędzaniem; • opisuje własne metody oszczędzania; • podejmuje decyzje finansowe Poznaje zawód poznaje cechy określonego zawodu, zakres obowiązków przedstawiciela zawodu. | • dyskusja moderowana; • praca w grupach; • wywiad; • brikolaż. wykreślanka; • dyskusja; • praca indywidualna | wychowawca klasy, | cały rok |
| KLASA VII SP | ||||
| Zagadnienia | Cele | Metody pracy | Osoby odpowiedzialne | Termin |
| 1. Rzemiosło – alternatywą dla młodych zawodowców. | CEL OGÓLNY: Wyszukiwanie i analizowanie informacji na temat zawodów oraz charakteryzowanie wybranych zawodów z uwzględnieniem składowych ich opisów, w tym dróg ich zdobywania CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • przedstawia informacje o zawodach rzemieślniczych; • wymienia zalety poszczególnych zawodów rzemieślniczych; • podaje nazwy przykładowych narzędzi służących rzemieślnikom do wytwarzania towarów i świadczenia usług; • wymienia umiejętności, zdolności lub cechy przydatne w zawodach rzemieślniczych; • charakteryzuje specyfikę kształcenia zawodowego | akronim; • skojarzenia; • gra online; • dyskusja; • praca w grupach; • quiz | wychowawca klasy, | cały rok |
| 2.W szkole czy poza szkołą? Gdzie się uczymy? | CEL OGÓLNY: Charakteryzowanie struktury sytemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaszkolnej CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wyjaśnia, czym jest kształcenie formalne i edukacja pozaszkolna; • wskazuje formy zajęć i metody kształcenia; • wymienia miejsca zdobywania wiedzy, umiejętności | praca w grupach; • dyskusja; • metoda przewodniego tekstu | wychowawca klasy | cały rok |
| KLASA VIII SP | |||
| Cele | Metody pracy | Osoby odpowiedzialne | Termin |
| 1. Informacje w zasięgu ręki, czyli poznaję ofertę szkół ponadpodstawowych. | CEL OGÓLNY: Analizowanie kryteriów rekrutacyjnych do wybranych szkół w kontekście rozpoznanych własnych zasobów CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wyszukuje ważne informacje w ofercie wybranej szkoły; • podaje, jakich informacji brakuje w analizowanej ofercie szkoły; • podaje przykłady, gdzie można uzupełnić informacje o szkołach; • opracowuje informacje na temat oferty szkół; • analizuje przygotowaną ofertę szkół pod względem możliwości jej wyboru | praca w grupach; • praca z tekstem (analiza ulotek); • dyskusja; • plakat | wychowawca klasy, | cały rok |
| 2.Wyjazd na Dni Otwarte –wybrana szkoła. | -poznanie oferty edukacyjnej; | Pogadanka, dialog | wychowawca klasy | cały rok |
X. Ewaluacja
– rozmowy z rodzicami/opiekunami prawnymi
– rozmowy z uczniami indywidualne
– podsumowanie lekcji
– sprawozdanie końcowo roczne
Tematy na spotkania z rodzicami uczniów klas VIII:
- Poznajemy propozycję szkół ponadpodstawowych.
- Logowanie do szkół ponadpodstawowych.
Opracowała: Marlena Ryś –Walczyk.
1 Cele orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego dla szkoły podstawowej zostały zaczerpnięte z przykładowych programów doradztwa zawodowego dla szkoły podstawowej opracowanych w ramach współfinansowanego z EFS projektu „Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych” realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.
