WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM

DORADZTWA ZAWODOWEGO

w Zespole Szkolno –Przedszkolnym

im. Jana Pawła II

w Rząśni

rok szkolny 2025/2026

Spis treści:

  1. Podstawy prawne
  2. Wprowadzenie
  3. Podstawowa terminologia
  4. Cele WSDZ
  5. Obszary działania i ich adresaci
  6. Metody i formy oddziaływań
  7. Osoby odpowiedzialne
  8. Plan realizacji
  9. Ewaluacja

I.Podstawa prawna:

Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (dz. u. poz. 325) ogłoszono dnia 20 lutego 2019 r. obowiązuje od dnia 1 września 2019 r.;

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno –pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych;

Obwieszczenie Ministra Edukacji I Nauki z dnia 25 lipca 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno –pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach, placówkach.

II. Wprowadzenie:

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego to ogół działań podejmowanych przez szkołę, mających na celu przygotowanie dzieci i młodzieży do planowania kariery edukacyjno – zawodowej poprzez włączenie rodziców oraz innych osób, grup i instytucji. System ten określa rolę i zadania osób odpowiedzialnych w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy.

Przygotowuje ucznia do kreatywnego i mobilnego funkcjonowania zgodnie ze zmieniającymi się strukturalnymi zmianami na rynku pracy oraz do preorientacji zawodowej i zatrudnienia. WSDZ jest kontynuacją zapisów Planu wychowawczo – profilaktycznego i jest spójny ze Statutem Szkoły.

Adresatami wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego są: uczniowie, rodzice, nauczyciele.

Uczeń dobrze przygotowany do podjęcia trafnej decyzji edukacyjnej i zawodowej to taki, który wie, jakie ma zainteresowania i predyspozycje, potrafi dokonać samooceny, zna swoją wartość, ma plany na przyszłość. Rozwija umiejętność świadomego zarządzania swoją karierą edukacyjno-zawodową.

Opracowany WSDZ ma na celu usprawnienie pracy szkoły dotyczącej szeroko pojętych działań związanych z doradztwem zawodowym, skonsolidowanie działań szkoły w tym zakresie i udoskonalenie przepływu informacji na ten temat.

III. Podstawowa terminologia:

Działania związane z doradztwem zawodowym – ogół zaplanowanych i systematycznych działań podejmowanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę, których celem jest przygotowanie i wspieranie uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych. Działania te obejmują m.in. zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, działania skierowane do rodziców i nauczycieli, współpracę z otoczeniem społeczno – gospodarczym.

Preorientacja zawodowa – ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych na zbliżanie dzieci w wieku przedszkolnym do środowiska pracy.

Orientacja zawodowa – ogół działań o charakterze dydaktyczno-wychowawczym ukierunkowanych na kształtowanie u uczniów klas I –VI szkoły podstawowej pozytywnych i proaktywnych postaw wobec pracy i edukacji poprzez poznawanie i rozwijanie własnych zasobów oraz nabywanie wiedzy na temat zawodów i rynku pracy.

Doradztwo zawodowe – uporządkowane i zaplanowane działania mające na celu wspieranie uczniów klas VII –VIII szkoły podstawowej w procesie świadomego i samodzielnego podejmowania decyzji edukacyjnych, a także zawodowych. Uczeń – dziecko (na etapie wychowania przedszkolnego), uczeń (na etapie szkoły podstawowej).

Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) – celowe, uporządkowane i wzajemnie powiązane działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez daną szkołę lub placówkę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System powinien określać: role i zadania doradcy w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, formy i metody pracy”

IV. Cele WSDZ:

  • Celem preorientacji zawodowej jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich prozawodowych marzeń.
  • Celem preorientacji zawodowej w klasach I –III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.
  • Celem orientacji zawodowej w klasach IV –VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.
  • Celem doradztwa zawodowego w klasach VII –VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji1

Absolwent Zespołu Szkolno –Przedszkolnego im. Jana Pawła II w Rząśni dokonuje trafnych decyzji edukacyjnych, podejmuje naukę w szkołach ponadpodstawowych zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, zdolnościami.

1. Przygotowanie młodzieży do podjęcia trafnych decyzji o dalszym kształceniu i aktywności zawodowej,

2. Określenie predyspozycji i zainteresowań ucznia,

3. Przygotowanie ucznia do samodzielności w różnych sytuacjach życiowych,

4. Rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości,

5. Kształtowanie gotowości do wejścia na rynek pracy,

6. Rozwijanie umiejętności uczenia się przez całe życie,

7. Poszerzanie własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych,

8. Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu przez nie decyzji edukacyjnych i zawodowych,

9. Wzrost świadomości u uczniów dotyczący odpowiedzialności za własną przyszłość zawodową.

  1. Obszary działania i ich adresaci:

Działania związane z doradztwem zawodowym w szkole podstawowej są kierowane do trzech grup adresatów:

• uczniów,

• rodziców,

• nauczycieli.

  1. Działania kierowane do uczniów:

• udzielanie porad i konsultacji indywidualnych –jeśli uczeń, rodzic zgłosi taką potrzebę;

• prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów; świat zawodów i rynek pracy; rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie; planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- -zawodowych;

• pomaganie uczniom w przygotowywaniu teczek „portfolio”;

• aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów np. poprzez udział w konkursach, przygotowywanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych;

• określanie potencjału edukacyjno-zawodowego;

• umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych;

• organizowanie spotkań z przedstawicielami zawodów;

• organizowanie wycieczek zawodoznawczych;

• umożliwianie uczniom udziału w tzw. lekcjach zawodoznawczych organizowanych przez szkoły ponadpodstawowe zawodowe;

• udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych e-zasobów) ułatwiających samopoznanie, podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych; • prowadzenie projektów edukacyjnych tematycznie powiązanych z orientacją zawodową oraz doradztwem zawodowym.

  1. Działania kierowane do nauczycieli, wychowawców, specjalistów:

• umożliwienie udziału w szkoleniach i kursach z zakresu doradztwa zawodowego;

• organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy;

• udostępnianie zasobów z obszaru doradztwa zawodowego;

• wspieranie w realizacji zadań doradztwa zawodowego

  1. Działania kierowanych do rodziców:

• organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole;

• inicjowanie kontaktów z przedstawicielami poszczególnych szkół ponadpodstawowych ;

• prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniów;

• udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych e-dziennik

Orientacja zawodowa i doradztwo zawodowe dla uczniów są realizowane:

– podczas grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym prowadzonych przez doradcę zawodowego , które wynikają z ramowych planów nauczania;

– wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami, prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i wychowawców – m.in. na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, zajęciach z wychowawcą i innych zajęciach, a także w formie indywidualnych porad i konsultacji prowadzonych przez doradcę zawodowego (lub innych specjalistów, wychowawców, nauczycieli) ;

  1. a. Metody i formy oddziaływań:

1. Realizowanie tematyki z zakresu doradztwa zawodowego podczas lekcji wychowawczych, doradztwa zawodowego i innych prowadzonych z uczniami.

2. Diagnoza i analiza potrzeb na podstawie obserwacji, wywiadów.

3. Ankiety, kwestionariusze, testy – wykorzystanie podczas zajęć klasowych.

4. Zajęcia grupowe umożliwiające poznanie różnych zawodów i związanych z nimi wymagań, filmy zawodoznawcze.

5. Wycieczki zawodoznawcze do zakładów pracy.

6. Spotkania z przedstawicielami lokalnych firm i zakładów pracy na terenie szkoły, a także w ich miejscu pracy.

8. Koła zainteresowań. Angażowanie uczniów do umiejętnego spędzania czasu (zajęcia sportowe, kulturowe, językowe, rozwijające umiejętności zawodowe).

9. Informowanie rodziców o dalszej ścieżce edukacyjno – zawodowej.

10. Warsztaty grupowe – pozwalające na odkrywanie swoich zainteresowań, umiejętności i predyspozycji zawodowych, ukazujące potrzebę planowania własnej przyszłości zawodowej.

11. Prezentacje multimedialne

12. Organizowanie spotkań z osobami wykonującymi różne zawody powiązane z wybranym kierunkiem kształcenia.

13.Opracowanie i wykorzystanie scenariuszy lekcji wychowawczych związanych z doradztwem zawodowym.

14. Indywidualne konsultacje i porady związane z dalszą edukacją (również dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).

15. Zajęcia grupowe – nakierowane na rozwój umiejętności społecznych i interpersonalnych: komunikacji , współpracy, przezwyciężania stresu.

16. Tablica z informacjami na temat rekrutacji do szkół ponadpodstawowych ich oferty edukacyjnej.

b. Metody pracy doradczej:

1 Metody aktywizujące (burza mózgów, dyskusja, giełda pomysłów, mapy myślowe) – wspólne pracowanie nad rozwiązaniem problemu.

2. Drama – krótkie scenki i inscenizacje, odgrywanie ról; metody plastyczne – komiksy, plakaty

3. Metody audiowizualne – wykorzystanie Internetu jako narzędzi zdobywania informacji, programy i prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne.

4) Gry i zabawy rozwijające myślenie strategiczne.

5) Trening komunikacji i zachowań społecznych, mini-wykłady, pogadanki, debaty.

VII. Osoby odpowiedzialne:

W szkole podstawowej w realizację działań związanych z doradztwem zawodowym zaangażowani są wszyscy członkowie Rady Pedagogicznej: dyrektor, nauczyciele wychowawcy, nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej), nauczyciel-bibliotekarz, specjaliści (m.in. pedagog, doradca zawodowy).

Dyrektor:

• odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;

• współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ;

• wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;

• zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;

• organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego poprzez planowanie i przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze.

Doradca zawodowy: • określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;

• pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;

• prowadzi zajęcia z doradztwa zawodowego

• wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;

• współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym;

Pedagog/psycholog

– włącza treści z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego w prowadzonych przez siebie zajęc dla uczniów;

– współpracuje z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów dla uczniów klas I –VIII

– włącza się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty)

Wychowawcy:

• określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;

• włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;

• realizują tematy związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych;

• współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;

• współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):

• określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;

• eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;

• współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;

• współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

Nauczyciel-bibliotekarz: • współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;

• włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu doradztwa zawodowego.

VIII: Plan realizacji:

Oddział przedszkolny Poznanie siebie. Poznanie zawodów.
ZagadnieniaCeleMetody pracyOsoby odpowiedzialneTermin
1.Urządzamy kąciki zainteresowań.














Podawanie przykładów różnych zainteresowań, planowanie na miarę możliwości, własnych działań (lub działań grupy) poprzez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu. Dziecko: • samodzielnie aranżuje przestrzeń wokół siebie; • mówi o swoich decyzjach; • klasyfikuje przedmioty według przeznaczenia • rozpoznaje przedmioty, porządkuje je, rozumie, do czego służą; • podejmuje prace porządkowe.
praca w grupach; praca indywidualna




wychowawca grupy








2.Zobacz jak wygląda świat
Odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie, podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w najbliższym otoczeniu i tych, które wzbudziły zainteresowanie oraz identyfikowanie i opisywanie czynności zawodowych wykonywanych przez te osoby. Dziecko: • nazywa zawody; • wymienia czynności charakterystyczne dla danego zawodu; • wskazuje znaczenie pracy w konkretnych zawodach;. metoda sytuacyjna; • rozmowa kierowana; • odgrywanie ról.wychowawca grupycały rok
3.Spotkanie z przedstawicielem zawodu.Dziecko: . poznaje cechy określonego zawodu . zakres obowiązków przedstawiciela zawodu.PogadankaWychowawca grupycały rok
KLASA I SP
ZagadnieniaCeleMetody pracyOsoby odpowiedzialneTermin
1.Lubię to! Każdy ma swoje zainteresowania.

















2.Kto buduje dom?

































3.Spotkanie z przedstawicielem zawodu.






CEL OGÓLNY: Opisywanie własnych zainteresowań i określanie, w jaki sposób można je rozwijać, oraz poda wanie przykładów różnorodnych zainteresowań ludzi. CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wskazuje atrybut swoich zainteresowań; • podaje zróżnicowane przykłady zainteresowań ludzi; • opisuje czynności służące rozwojowi własnych zainteresowań; • identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy1; • tworzy katalog zainteresowań; • przygotowuje ilustrację własnych zainteresowań;

CEL OGÓLNY: Odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie; podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych za wodach. CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wymienia podstawowe etapy budowania domu; • wskazuje i opisuje czynności wykonywane w ramach zawodów budowlanych: architekt; robotnik budowlany, murarz-tynkarz, dekarz, cieśla, inżynier budownictwa; • wymienia co najmniej cztery zawody branży budowlanej i opisuje zadania, jakie przy budowie domu wyko nują przedstawiciele tych zawodów; • projektuje dom i wykonuje go z wybranych materiałów (np. klocki, pudełka); • rozwiązuje zagadki dotyczące zawodów budowlanych.

Uczniowie zapoznają się z różnorodnością zawodów, dowiadują się o wymaganiach na rynku pracy i sposobach zdobywania poszczególnych zawodów. 
zabawa grupowa; • rozmowa; • indywidualne wypowiedzi z elementami prezentacji















dyskusja w oparciu o materiał audiowizualny; • kalambury; • ekspresja plastyczna.





























Pogadanka, dyskusja.


wychowawca klasy



















Wychowawca klasy































Wychowawca klasy


cały rok






















Cały rok

































Cały rok
KLASA II SP
ZagadnieniaCeleMetody pracyOsoby odpowiedzialneTermin
1.Zawód moich rodziców.












CEL OGÓLNY: Podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu, opi sywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach oraz odgrywanie różnych ról zawodowych w za bawie. CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • naśladuje czynności wykonywane przez osoby wykonujące dane zawody i odgaduje nazwę zawodu; • opowiada o pracy i o obowiązkach rodziców; • zapamiętuje pisownię nazw zawodów z „rz”; • wyobraża sobie swoje wymarzone miejsce pracy.opowiadanie; • rozmowa kierowana; • zabawa naśladowcza


wychowawca klasy








2. Halo! Usterka! Szukam pomocy.CEL OGÓLNY: Podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach, omawianie znaczenia zaangażowania róż nych zawodów w kształt bliskiego otoczenia. CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • odgrywa różne role zawodowe w zabawie; • podaje nazwy kilku zawodów pomocnych w sytuacjach awaryjnych (typu: usterka w domu); • omawia znaczenie wybranych zawodów w codziennym życiu ludzi; • podejmuje próbę własnej identyfikacji z wybranym zawodem;


mapa myśli; • odgrywanie ról; • rozmowa kierowana; • ćwiczenia integrujące; • klasyfikacja i weryfikacja informacji; • praca w grupachwychowawca klasycały rok
3.Spotkanie z przedstawicielem zawodu.poznaje cechy określonego zawodu .-zakres obowiązków przedstawiciela zawodu.PogadankaWychowawca klasycały rok
KLASA III SP
ZagadnieniaCeleMetody pracyOsoby odpowiedzialneTermin
1.Moja mama wszystko potrafi.















2. Po co się uczę?



















3.Spotkanie z przedstawicielem zawodu






Cele ogólne: opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach. CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wskazuje czynności zawodów mamy; • opisuje właściwy zawód swojej mamy; • przyporządkowuje czynności do zawodu; • opisuje miejsce wykonywania zawodu mamy, • wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami,

CEL OGÓLNY: Uzasadnianie potrzeby uczenia się i zdobywania nowych umiejętności. CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • opisuje, czym jest potrzeba uczenia się na podstawie tekstu przeczytanego przez nauczyciela; • określa rolę uczenia się w osiąganiu wyznaczonego celu; • koduje informacje za pomocą piktogramów; • uczestniczy w rozmowie na tematy inspirowane literaturą; • podaje konsekwencje wyobrażonego stanu rzeczy; • współpracuje w grupie.
Poznaje zawód poznaje cechy określonego zawodu, zakres obowiązków przedstawiciela zawodu.
rozmowa kierowana; • ekspresja plastyczna















burza mózgów; • mapa myśli; • zabawa ruchowa.

















Pogadanka, dialog
wychowawca klasy





cały rok

KLASA IV SP
ZagadnieniaCeleMetody pracyOsoby odpowiedzialneTermin
Ja, znaczy kto?












CEL OGÓLNY: Określanie własnych zainteresowań, zdolności i uzdolnień oraz kompetencji CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wskazuje swoje zainteresowania jako mocne strony; • opisuje znaczenie zainteresowań w procesie wyboru zawodu; • podaje przykłady zawodów, w których przydatne są określone zainteresowania; • podejmuje próbę zaplanowania rozwoju własnych zainteresowań. kalambury; • opis przypadku; • rozmowa kierowana; •indywidualne wypowiedzi z elementami prezentacji. praca w grupie • dyskusja; • zajęcia praktyczne






wychowawca klasy,





cały rok

Moce jest ze mną –ja też jestem Supermanem

















3.Spotkanie z przedstawicielem zawodu.


CEL OGÓLNY: Wskazywanie swoich mocnych stron oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia. CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia; • podaje przykłady zawodów, w których przydatne są określone mocne strony; • podejmuje próbę zaplanowania rozwoju swoich mocnych stron.

Poznaje zawód poznaje cechy określonego zawodu, zakres obowiązków przedstawiciela zawodu.

-autorefleksja; -praca w grupach; -wizualizacja; -rozmowa Kierowana















Pogadanka, dialog
Wychowawca klasy
KLASA V SP
ZagadnieniaCeleMetody pracyOsoby odpowiedzialneTermin
1.Kucharz, kelner dwa bratanki, czyli o podobieństwie zawodów.



















2.Przedmioty, które lubię – jako drogowskazy zawodowe







3.Spotkanie z przedstawicielem zawodu.
CEL OGÓLNY: Wymienianie różnych grup zawodów, podawanie przykładów zawodów dla tych grup, opisywanie różnych dróg dojścia do nich oraz podstawowej specyfiki pracy w zawodach CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wymienia wybrane grupy zawodów; • podaje kilka przykładowych zawodów wchodzących w skład wskazanych grup; • wskazuje możliwości rozwoju w wybranych zawodach; • podaje źródła informacji o zawodach




.CEL OGÓLNY: Wskazywanie przedmiotów szkolnych, których uczeń lubi się uczyć CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • określa wartość wiedzy z przedmiotów, które lubi; • opisuje związek między wiedzą a światem zawodów; • wymienia korzyści wynikające z rozwijania własnej wiedzy

Poznaje zawód poznaje cechy określonego zawodu, zakres obowiązków przedstawiciela zawodu.

zabawa dydaktyczna; • rozmowa kierowana; • dyskusja grupowa; • praca w parach;



















autorefleksja; • praca w grupach; • dyskusja









Pogadanka, dialog
wychowawca klasy,





cały rok

KLASA VI SP
ZagadnieniaCeleMetody pracyOsoby odpowiedzialneTermin
1. Wybieram ten zawód, bo…

















2.Jak oszczędzić pierwszy milion?

















3. Spotkanie z przedstawicielem zawodu.


CEL OGÓLNY: Podawanie czynników wpływających na wybory zawodowe CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wymienia czynniki, wpływające na wybór zawodu; • określa związek pomiędzy zawodem a czynnikami wpływającymi na jego wybór; • charakteryzuje wybrane zawody; • wymienia interesujący go zawód.




CEL OGÓLNY: Wyjaśnianie roli pieniądza we współczesnym świecie i jego związku z pracą CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wyjaśnia skąd ludzie mają pieniądze; • opisuje różne sposoby pozyskiwania pieniędzy; • wymienia różne pojęcia związane z pieniędzmi; • wskazuje różnicę pomiędzy potrzebą a zachcianką; • określa swój własny cel związany z oszczędzaniem; • opisuje własne metody oszczędzania; • podejmuje decyzje finansowe

Poznaje zawód poznaje cechy określonego zawodu, zakres obowiązków przedstawiciela zawodu.
• dyskusja moderowana; • praca w grupach; • wywiad; • brikolaż.















wykreślanka; • dyskusja; • praca indywidualna
wychowawca klasy,





cały rok

KLASA VII SP
ZagadnieniaCeleMetody pracyOsoby odpowiedzialneTermin
1. Rzemiosło – alternatywą dla młodych zawodowców.CEL OGÓLNY: Wyszukiwanie i analizowanie informacji na temat zawodów oraz charakteryzowanie wybranych zawodów z uwzględnieniem składowych ich opisów, w tym dróg ich zdobywania CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • przedstawia informacje o zawodach rzemieślniczych; • wymienia zalety poszczególnych zawodów rzemieślniczych; • podaje nazwy przykładowych narzędzi służących rzemieślnikom do wytwarzania towarów i świadczenia usług; • wymienia umiejętności, zdolności lub cechy przydatne w zawodach rzemieślniczych; • charakteryzuje specyfikę kształcenia zawodowegoakronim; • skojarzenia; • gra online; • dyskusja; • praca w grupach; • quizwychowawca klasy,





cały rok

2.W szkole czy poza szkołą? Gdzie się uczymy?CEL OGÓLNY: Charakteryzowanie struktury sytemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaszkolnej CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wyjaśnia, czym jest kształcenie formalne i edukacja pozaszkolna; • wskazuje formy zajęć i metody kształcenia; • wymienia miejsca zdobywania wiedzy, umiejętnościpraca w grupach; • dyskusja; • metoda przewodniego tekstu

wychowawca klasycały rok
KLASA VIII SP
CeleMetody pracyOsoby odpowiedzialneTermin
1. Informacje w zasięgu ręki, czyli poznaję ofertę szkół ponadpodstawowych.CEL OGÓLNY: Analizowanie kryteriów rekrutacyjnych do wybranych szkół w kontekście rozpoznanych własnych zasobów CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • wyszukuje ważne informacje w ofercie wybranej szkoły; • podaje, jakich informacji brakuje w analizowanej ofercie szkoły; • podaje przykłady, gdzie można uzupełnić informacje o szkołach; • opracowuje informacje na temat oferty szkół; • analizuje przygotowaną ofertę szkół pod względem możliwości jej wyborupraca w grupach; • praca z tekstem (analiza ulotek); • dyskusja; • plakatwychowawca klasy,





cały rok

2.Wyjazd na Dni Otwarte –wybrana szkoła.-poznanie oferty edukacyjnej;
Pogadanka, dialog
wychowawca klasycały rok

X. Ewaluacja

– rozmowy z rodzicami/opiekunami prawnymi

– rozmowy z uczniami indywidualne

– podsumowanie lekcji

– sprawozdanie końcowo roczne

Tematy na spotkania z rodzicami uczniów klas VIII:

  1. Poznajemy propozycję szkół ponadpodstawowych.
  2. Logowanie do szkół ponadpodstawowych.

Opracowała: Marlena Ryś –Walczyk.

1 Cele orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego dla szkoły podstawowej zostały zaczerpnięte z przykładowych programów doradztwa zawodowego dla szkoły podstawowej opracowanych w ramach współfinansowanego z EFS projektu „Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych” realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Comments are closed.
Kontakt
Zespół Szkolno - Przedszkolny im. Jana Pawła II w Rząśni
  • ul. 1 Maja 16
  • 98 - 332 Rząśnia
  • 44 631 - 71 - 97
  • szkolarzasnia@gmail.com
Jesteśmy online !!!!
Jesteśmy zawsze do Waszej dyspozycji. Skontaktujemy się gdy tylko będzie to możliwe.
Skontaktuj się
Zapewniamy harmonijny rozwój dziecka we wszystkich aspektach: poznawczym, emocjonalnym, społecznym i fizycznym oraz radosną edukację w bezpiecznej szkole
Zespół Szkolno - Przedszkolny im. Jana Pawła II w Rząśni
2017-03-13T11:54:16+01:00
Positive Impact Zapewniamy harmonijny rozwój dziecka we wszystkich aspektach: poznawczym, emocjonalnym, społecznym i fizycznym oraz radosną edukację w bezpiecznej szkole Zespół Szkolno - Przedszkolny im. Jana Pawła II w Rząśni 2017-03-13T11:54:16+01:00 Zapewniamy harmonijny rozwój dziecka we wszystkich aspektach: poznawczym, emocjonalnym, społecznym i fizycznym oraz radosną 
0
Zespół Szkolno - Przedszkolny im. Jana Pawła II w Rząśni
Przejdź do treści

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej w naszej polityce prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close