Dzień Języka Ojczystego został ustanowiony przez UNESCO w 1999r. dla upamiętnienia wydarzeń, do których doszło w 1952 r. w Bangladeszu (zginęło wówczas pięciu studentów domagających się nadania ich językowi rodzimemu- bengalskiemu – statusu języka urzędowego). Tego dnia nie tylko upamiętniamy przywołane wydarzenia, ale także przypominamy o różnorodności językowej. Pamiętajmy, że język to najpotężniejsze narzędzie ochrony i rozwoju wspólnego dziedzictwa kulturowego ludzkości.
Uczniowie naszej szkoły z klas 4-7 pod kierunkiem Pań polonistek – Katarzyny Urbańczyk i Małgorzaty Pęciak na lekcjach języka polskiego wzięli udział w zabawach i grach językowych.
Uczniowie klas 4 – 6 wykonywali skomplikowane zadania ortograficzne i gramatyczne, jak również mieli możliwość sprawdzenia swoich umiejętności logopedycznych oraz znajomość polskich powiedzeń, przysłów i porzekadeł. Zadania dotyczyły także poprawnej dykcji i artykulacji. Należało pięknie odczytać łamańce językowe oraz stworzyć rymy ze słowami zawierającymi polskie litery: ą, ę, ś, ć, ź itp.
Dzień Języka Ojczystego to doskonała okazja, aby uczniowie mogli pogłębić swoją znajomość języka ojczystego poprzez zabawne i angażujące ćwiczenia.
Uczniowie 7 klas, wykonując różnorodne ćwiczenia językowe:
– utrwalali poprawną pisownię poprzez ćwiczenia z polskimi znakami diakrytycznymi, które pomogły im zwrócić uwagę na szczegóły i poprawną pisownię;
– zadania z palindromami i sudoku ortograficzne angażowały uczniów w twórcze myślenie;
– poprawna umiejętność wstawiania znaków interpunkcyjnych wpłynęła na jasność i zrozumiałość tekstów, które piszą;
– dobieranie w pary homonimów, znajdowanie antonimów oraz cytowanie sentencji z lektur pomogły uczniom poszerzyć zakres słownictwa i lepiej zrozumieć różnorodność języka polskiego.
– ćwiczenia w argumentowaniu i uzasadnianiu pomogły formułować i przedstawiać swoje myśli w sposób logiczny i przekonujący;
– cytowanie sentencji i złotych myśli z lektur szkolnych zaangażowało uczniów do głębszej analizy i interpretacji tekstów i rozwinęło ich zdolność do krytycznego myślenia.
Podczas Dnia języka Ojczystego nasi uczniowie klas 4 – 7 mogli doświadczyć, że język służy nie tylko do przekazywania informacji, ale obcowanie z nim może być źródłem radości i zabawy.









